أسأل فى الأندرويد


Android

هل تريد السؤال عن شئ معين ؟


هل تريد معرفة طريقة ما فى هاتفك ولم تجد العون ؟


هل تبحث عن برنامج أو لعبة ما ولم توفق ؟؟؟


هل تريد الحديث عن أسئلة ما فى الأندرويد ، وتريد من يحاورك ؟؟


حسنا أنا متواجد للرد على أسئلتكم بالترتيب ، وسأحاول الرد عليك

الموضوع نجح فى عرب هاردوير ولكن متابعته فى المنتدى صعبة جدا فقررت نقله هنا فى البلوج

134 responses to “أسأل فى الأندرويد

  1. جميل جدا يا فادي
    سؤالي:-
    galaxy 5
    1-تنصحني احمل من اي برنامج ويريت لو رابط البرنامج
    2-الgps (تنصحني باي برنامج..)
    3-لو حدثت لل froyo انت قلتلي مش هيدعم العربي
    عايز توضيح مش هيدعم ازاي
    قرائه وكتابهولا تصفح ولا كلو ولا ايه؟
    معلش بتقل عليك

  2. مستر فادي دلوقتي لما بيكون في موبيل نسخة الاندرويد فيه قديمة مثلا eclair وبعدين نزله تحديث فرويو مثلاً بس بيبقى في مشكلة اللغة العربية.. هي مشكلة اللغة دي إيه هل الموبيل مبيعرفش يقرأ رسايل عربي أو يظهر العربي في مواقع الانترنت أو يكتب عربي مثلا ولا مجرد انه مبيكونش في إمكانية ان السيستم يبقى عربي والقوائم عربية بس يقدر يقرأ الرسايل والكلام العربي ويكتبه ويكون في كيبورد عربي؟ وهل لو عملت ابديت من فرويو لجينجربريد مثلاً أقدر أرجع للفرويو الأصلي اللي كان مع الموبيل؟

    كمان عايز أعرف الـOptimus One إيه حل الماركت فيه؟ والجهاز ده دوال ولا مالتي تاتش؟

    وموضوع الروت والروم بيضيع الضمان ولا إيه؟؟ يعني انا عشان احط روم هاحتاج temporary root وبعدين احط الروم وابقى شغال عليها كده الموبيل بره الضمان ولا ايه؟؟ انا تايه في موضوع الروت والرومات ده!

    وكمان عايز أعرف أنا لما أحط كرت ميموري محتاج كلاس كام عشان محسش ببطء في الجهاز؟ مع العلم اني عايز اجيب 8 او 16 جيجا

    • العربى ستفقد فيه كل شئ قراءة وكتابة وتصفح ورسائل أيضا.

      الأوبتيموس يدعم بانل دوال تاتش.

      بمجرد عمل روت يخرج الجهاز من الضمان ولكن حلك هو ألغاء الروت.

      لألغاء الروت أعد تفليش الروم الأصلية للجهاز.

      بخصوص الميمورى ، أذا كنت ستضع أغانى عليها أو حتى أفلام عادية فأى كلاس ستفى بالغرض ، اذا كانت أفلام عالية الجودة وأردت أيضا تسجيل فيديو من الكاميرا على الميمورى الخارجية فيجب ان تكون كلاس 4 على الأقل.

      • معنى كلامك اني لازم اعمل backup للروم الاصلي اللي جاي مع الجهاز؟
        وكمان دلوقتي لو انا مثلا عامل روت وحطيت روم تاني وحصل اي حاجة لا قدر الله للجهاز كده هو مثبت على الروم الجديد وهيكون خارج الضمان لاني مش هاعرف ارجع للروم القديم ولا انا فهمت الموضوع غلط؟
        هل في روم جينجربريد للجهاز ده Optimus One ويكون بيدعم عربي؟

        واخر حاجة ايه رأيك في الجهاز ده وهل في حاجة أفضل منه في فئته السعرية 1500-1700 جنيه؟

        شكراً جزيلاً مستر فادي

        • لو قدرت تجيب ملفات الروم الأصلية هتعرف ترجعلها بسهولة وللأسف أنا لم أتعامل مع الهاتف دة من قبل فمش هقدر أفيدك.

          أنا أفضل عنه ال Galaxy Ace وسعره 1920 جنية فى أسكندرية لكن فى سعره هو أفضل شئ.

  3. مجرد سؤال أخي فادي
    إذا جاوبت عليه يكون كويس أما إذا ما جاوبت فأنا لا أهتم كثيراً به ولكن حبيت أسأل هالسؤال لك لأنه فعلاً اختيار هاتف أو جهاز لوحي أصبح أمر صعب جداً
    ماذا ستختار لو كان أمامك التالي:

    Galaxy Tab 8.9 \ Galaxy Tab 10.1 \ Galaxy Tab 10.1v \ Acer Iconia Tab A500 \ Motorola Xoom \ ASUS Eee Pad Tranformer \ Dell Streak 7 \ LG Optimus Pad \ iPad 2

    فعلاً شيء يعقد فلكل جهاز ميزة تريدها وشيء تريده لا يكون فيه ومتوافر في جهاز آخر ولكن الجهاز الآخر لا يوجد فيه ما كان موجود في الجهاز الأول !!
    لكن أظن أنه أفضل خيار بينهم هو Galaxy Tab 8.9 يليه ASUS Tranformer
    فما رأيك أنت؟؟

    • بلا تردد ، سأشترى Samsung Galaxy Tab 8.9″ الجهاز رفيع جدا وأمكانياته هائلة وبهونى كومب 3.1 وأيضا وزنه خفيف بالنسبة لكونه تابلت.

  4. انا ان شاء الله نويت على شراء تابلت creative ZIIO 10 inch هايجيلى من برة وعليا اندرويد 2.2 هو شاشتة ريسيستف لكن حساسة وكويسة ده بالاضافة عن سعره تحفة وهو نازل نسخة wifi فقط وكويس
    كنت عاوز اعرف رائيكم فيه ياريت تفيدونى
    ولكم جزيل الشكر

  5. ايه رايك يا استاذ فادى فى HTC Desire بالنسبه لسعره وهل تنصح بموبيل تانى بنفس السعر ؟؟
    وبالنسبة لفيرجن السوفت وير بتاعه ايه اخر ممكن تنزل عليه وتصوير الفيديو فيه 720 ولا لاء ؟

  6. كنت محتاج اعرف هل برنامج oclf لعمل اللاج فيكس لاجهزة سامسونج
    يعمل مع الجهاز samsunge galaxy Ace
    وكمان برنامج z4root متوافق مع نفس الجهاز ولا لا

    • الجالاكسى أيس Galaxy Ace لايعانى من اللاج مثل أخيه الأكبر Galaxy S ولا يحتاج للاج فيكس أصلا.

      الهاتف غير متوافق مع z4root أستعمل برنامج SuperOneClick من على الكمبيوتر مع توصيل الهاتف بالكابل فى وضعية Debugging Mode

  7. لكن سعر السامسونج فى الشناوى 3550 اما سعر htc هو 3000 الفرق بينهم كبير نسبيا فياريت اعرف رايك فى الإتش تى سى او حاجه تكون فى نفس سعره او ارخص لكن مش ازيد نهائيـــا

    • طالما عايز حاجة فى الرنج دة وأفضل بكتير ، ممكن تشوف الجالاكسى أس أل Samsung Galaxy SL بحوالى 2750 جنية.

      الديزاير أهم عيب فيه هو الميمورى البلت ان 120 ميجابايت ، هتحدك جدا جدا فى البرامج.

      بالأضافة أن الأس أل أرخص ومواصفات أحسن بكتير جدا من الديزاير وشاشة اكبر ورامات أعلى وبروسيسور أسرع وميمورى بلت ان 2 جيجابايت.

  8. SL مناسب جدا جدا
    لكن هو ايه الفرق بينه وبين الجلاكسى S
    المواصفات تقريبا واحده ما عدا الشاشه والذاكره الداخليه
    طيب ليه عملوا اصدارين من الموبيل متقاربين جدا للدرجه دى ؟

    • لتقليل السعر ، قاموا بوضع شاشة أل سى دى بدلا من السوبر أموليد وقاموا بتقليل الفيجا قليلا ولتعويض هذا قاموا بزيادة الرام قليلا.

  9. ازيك يا عمو فادى
    1- أنت عارف أنا موبايلى جالكسى اس و عندى السنسور بتاع الضوء فى الضوء يقيد شوية و يطفى شوية أما لما ميكونش فيه ضوء فهو بيكون عادى و بيقلل البريتنس طول ما هو فى الضلمة , أنا على روم داركى 10.1 , فهل ممكن أعمله كليبريشن و يتعدل و إزاى و لا أعمل ايه ؟
    2- ساعات لما أدخل فى لعبة او برنامج كتير و بخرج منها بلاقى كل حاجة إختفت و الايقونات إختفت و بيقعد بلودهم زى ما يكون لسه فاتح , من ايه و حلها ايه ؟
    3- البطارية بتقعد معايا ست ساعات بالعافية طبعا مع الواى فاى أو الألعاب , هل فيه حل ؟
    4- عاوز أشترى ميمورى 16 حلوة تنصحنى أعمل ايه ؟
    5- ساعات الفيديو بلاير الأصلى ميرضاش يشغل اى فيديو حتى اللى كان بيشغلهم قبل كده و بضطر أقفل الجهاز و أفتحه عشان يشتغلوا , ليه و ايه الحل ؟
    6- الأندرويد فيه مالتى تاسجنج صح ؟ طيب هل فيه ابليكشن مبتدعمش المالتى تاسكنج ؟ أنا بسأل لأنى ساعات ابقى فاتح الأوبرا مثلا و بعدين أروح أعمل حاجة تانية أرجع ألاقى الأوبرا فقل و ساعات ألاقيه شغال , هل فيه برنامج أو حاجة للمالتى تاسجنج ؟
    7- هل فعلا جودة الكاميرا بتقل مع روم داركى و لا دى إشاعات ؟
    8- الماركت ساعات بيقعد يدون الحاجات أكتر من مرة و مبعرفش اقفله حتى لو قفلت و فتحت الجهاز بيفضل شغال , هل فيه أبديت للماركت أو ريبير ؟
    9- هل فيه ويدجت لساعة فيها ثوانى ؟
    10 – الجى بى اس فى جوجل مابس عمره ما جاب اقل من 30 متر اكيورسى هل ده الطبيعى ؟
    شكرا 😀

    • من رقم واحد وحتى رقم عشرة

      السبب فيهم روم داركى التعبانة جدا جدا ، اللى عمر البطارية فيها قصير جدا والجى بى أس تعبان جدا والكاميرا صورتها سيئة ألخ.

      أنا حاطط روم مش مشهورة ولكنها رهيبة فى عمر البطارية والأداء.

      دى صورة لكوادرانت.

      My Quadrant Score

      ودى صورة لعمر البطارية بعد 19 ساعة أستخام من ضمنهم 21% لعبة بلانتس فيرسس زومبيز يعنى شوف كام ساعة لعب مع العلم انه كان فيه ألعاب جنبها بس مظهرتش لأ،ى ملعبتهاش كتير.

      Amazing Battery Life!

      باقى كام فى البطارية ؟؟؟ 😀

  10. ممكن اعرف ازاي اعلم علي نص في ايميل او رسالة مثالا واعمله كوبي في موبايل سامسونج جلاكسي ميني

    • هتضطر تستنى الجينجربريد وهو نازل للمينى قريبا خلاص ، لأن هو اللى بيتيح لك عمل كوبى فى اى مكان فى السيستم.

      عموما فى الرسائل بتفضل دايس مدة وبتختار Copy Message وتعمل بيست فى أى مكان ، وفى العناوين بتفضل دايس شوية وبتختارت التكست وتعمل كوبى ، لكن لو عايز تعمل كوبى لتكست فى البراوزر مثلا رز تستنى الجينجربريد لأنى معرفش سامسونج مشغلاه فى المبنى ولا لأ.

  11. شكرا يا مستر فادى على الرد الملخص
    1- الروم دى أجيبها منين ؟
    2- هل لها عيوب معروفة ؟
    3- هل هى Deox عشان التعريب ينفع معاها و لا هى معربة أصلا ؟
    4- هل بتتسطب بالأودين ولا بالريكفرى ؟
    5- أنا مبحبش أغير الروم لأنه بيأخد منى وقت طويل (بعمل باك أب , بشيل اللاج فكس , بسطب الروم , برجع الأبلكيشن ) فعاوز روم تقعد معايا لحد ماينزل نسخة الأندرويد الجديدة , هل هيا دى الروم ؟
    6- هل ممكن فيه أوبشن فى التيتانيوم باك أب يرجعلك الأبليكشنز بنفس مكانها ؟
    7- إمتى أعمل re partition فى الأودين ؟
    8- الميمورى الله يخليك عاوز ميمورى 16 تنصحنى أعمل ايه ؟
    9- إمتى أبيع الموبايل ؟ 😀 😀

    • 1- الروم أسمها DeBus G1 وممكن تجبها من منتدى XDA الشهير.
      2- أهم عيوبها هو البلوتوث المسخرة فيها ، ممكن يشتغل عادى وفجأة تلاقيه مش قادر يبعت ملفات.
      3- الرود Deodexed وكمان Zipaligned يعنى هتعمل فيها اللى أنت عاوزة.
      4- بتتسطب من الركفرى أو CWM أو البوت لودر ، شوف أنت بتسميه أيه.
      5- أنتظر لأخر الرد.
      6- يعنى أيه فى نفس مكانها ؟؟
      7- تعمل ريبارتشن لما تغير ملف ال pit أذا كانت الكيرنيل محتاجه تغير مساحة بارتيشن الكيرنيل ، فهمت حاجة ؟؟؟ سيب الكيرنيل فى حالها ومتعملش كدة الأ لو ذكروها حرفيا فى موقع الروم اللى بتسطبها ، لكن لو بتسطب اى ملفات أخرى زى مودم مثلا أوعى تعمل ريبارتشن.
      8- الوحيدة اللى فى السوق هى كينجستون كلاس 4 للأسف.
      9- !!!!!!!

      – أنتظر لحين اصدار DeBus G2 هتدعم العربى ناتيف بدون ماتلمسها انت وهيحلوا مشاكل البلوتوث كمان.

  12. السلام عليكم

    انا عندى موبيل HTC_Wildfire
    ومش عارف ازي اثبت العاب والبرامج علية ؟ يا ريت حد يشرح الموضوع
    وشكرااا

    • – أفتح Settings ثم أختر Applications وعلم من فوق على أختيار Unknown Sources وأغلق الأعدادات.

      – ضع ملفات ال APK من على الكمبيوتر للموبايل.

      – أذا كان الوايلد فاير لا يأتى ببرنامج File Manager كما هى عادة أتش تى سى ، فأفتح الماركت وسطب مثلا Astro File Manager تمام ؟

      – أفتح البرنامج وأوصل للمكان الل حطيت فيه ملفات ال APK وهى ملفات الألعاب وملفات البرامج على حد سواء وأضغط عليهم وقم بالتسطيب.

  13. ممكن شرح تركيب الروم خاصتك! انا بموت مع ال 2.2.1 يا عمنا 😀

    يا ريت اى نقاط حول التصوير بكاميرا الجالاكسي اس 😀

  14. شكرا اخي الكريم علي سرعة الرد ممكن اعرف ايه هو الجينجربريد واعرف ازاي انه نزل للميني ولا لسه

    • الجينجربريد نزل للمينى متسرب للنسخة الأوروبية ، ودة معناه أنه قرب يتوفر ليك فى القريب شهر بالكثير مثلا ، تعرف انه جينجربريد لما تفتح الستينجس وتدخل على About Phone هتلاقى النسخة مكتوب رقمها 2.3 وليس 2.2 الموجودة عندك الأن.

  15. فادى باشا ازيك
    انا عملت رووت و شلته ممكن فى التوكيل يكتشفوا ان الجهاز كان معمله رووت قبل كده

    • لأ مستحيل ، أنا فى التاب عملتله روت وشلته وحطيت أربع خمس رومات وعملتلهم كلهم روت وفى الأخر قبل ما اوديه يادوب وقعت السوفتوير علشان التاب ميشتغلش وقبلوه عادى !

      مرحبا بك فى بلد البطيخ 😀

  16. بعد اذنك ياباشا
    انا لسة شارى موبايل جالاكسى مينى وماشاء الله امكانياته كويسة
    وعايز انزل عليه ليف والبيبر وألعاب وتطبيقات انزلها منين تكون مجانية ؟؟؟

  17. صديقي يمتلك سبيكا وركبت له روم cyanogen 2.2

    ولكن الاقلاع بطيء جدا و الجهاز يعلق في كثير من الاحيان والبطارية تنفذ بسرعة

    2-اريد شراء ال جالكسي اس 1 هل يحتاج الى لاج فيكس مع الرومات المعدلة

    وكيف اتاكد من حالته وهو مستعمل و مارايك في التصوير الليلي والنهاري مقارنة بهاتفي السابق n82

    • تابع المنتدى الخاص بالروم لربما كان هناك تصليحات.

      الرومات المعدلة لاتحتاج لاج فيكس من الأساس.

      التصوير الليلى مقارنة بال 82 سئ جدا.

      • أنا عارف انه بيبقى حصري على الشبكة هناك بس أنا في واحد صاحبي هنا من مصر وشاري موبيل مستعمل Samsung Galaxy S 4G ودة من شركه T-Mobile جاي من امريكا ومعموله unlock وشغل معاه هنا تمام ومفيش أي مشكله

          • وأنا صاحبي اشترى موبيل galaxy s vibrant ومن شركه T-Mobile السؤال هنا بقى إزاي يبقى شغل معاه بالرغم ان الاتنين من شركه T-Mobile وال vibrant لم يمر سنتين على تاريخ انتاجه . اسف للاطاله

  18. موضوع جامد بصراحه 🙂 متابع بصمت

    سؤال : تفتكر لو غيرت لـ جالاكسى إس حاليا تبقى خطوه موفقه ؟ وللا الجالاكسى إس 2 هيكون أفضل ؟

    المشكله ان سعره هيكون إستهبال و انا عايز تابليت معاه ضرووورى جدا

  19. أستنى يا حودة لما ينزل التهمة أس تو ونشوف سعره كام ، الأشاعات تقول انه يباع فى STC فى السعودية بما يعادل 4450 جنية تقريبا بدون كفالة.

    – أستنى وهنشوف بنفسنا لما الطلب يقل شوية.

  20. انا نزلت ثماث من الماركت علي الموبايل موبايلي ساسمونج جلاكسي ميني ومش لاقي اي حاجة لثيمث مع انه مكتوب جانبه انه متسطب ومش لاقي اي مكان لثيمث اعمل ايه علشان اشغلع

    • قوللى أيه اللى سطبته بالضبط ، أسمه أيه بالأنجليزى.

      مفيش ثيمات للأندرويد فى الماركت ، الثيمات هتلاقات لبرامج تانية.

    • الثيم دى بتاعت لانشر ADW مش للسيستم.

      الأندرويد الثيم فيه بالتعديل فى ملفات السيستم ، مفيش ثيم تدوس عليه وخلاص على كدة.

  21. فادي لدي samasung galaxy 5 GT-I5503 ,عندي استقاسرين
    بالنسبة للماركين يعطيني الرسالة دي
    There are no Android phones associated with this account. Please sign in with a different account.
    انا جربت طريقتك لتشغيل المراكت بس الشبكة لا تشتغل 3g
    برجاء الافادة

  22. 1- بالنسبة لميمورى الموبايل أنا سألت فى رلديو شاك قالى ال 16 كلاس 4 ب 220 ج و الكلاس 6 ب 500 جنيه ! هل تستاهل الكلاس 6 السعر ده ولا مبالغ فيه ؟
    2- بالنسبة لروم Debus أنا شفت الموضوع بتاعهم فى XDA و كان فيه واحد بيسأل عن البلوتوث انه مش شغال , قاله انه يغير الكيرنيل لواحد اسمه Damian , أنت ايه رأيك ؟
    3- أقصد بأماكن الأبليكشن هو نفس الترتيب فى اللانشر الأصلى نفس مكان الايقونات , يعنى مثلا ألاقى الألعاب زى ما أنا حاططهم دلوقتى فى الصفحة 5 و 6 , وصلت ؟ هل فى أوبشن فى التيتانيوم باك أب بيعمل كده ؟

    • كلاس 6 مالهوش أآ معنى الأ لو هتصور أتش دى على الميمورى مباشرة ، أكتفى بكلاس 4 لأن سعرها مبالغ فيه جدا جدا.

      كيرنيل داميان سريع فحت ولكن بينفخ البطارية ، وبصراحة أنا أستحمل البلوتوث يهيس ولا أستحمل البطارية تقعد يوم واحد.

      أنت بتستعمل اللانشر بتاع سامسونج !!!!!! يع ، يابنى أستخدم ADW Launcher EX 2.2 أنصحك بيه بشده ، هيخليك تكره لانشر السامسونج اللى شبة الأيفون دة.

  23. شكرا فادي على تعبك معانا معلش انا بسال سؤالين
    1: التحديث جينجربريد2.3.3 مظهرش عندي في الكز لحد دلوقت مع انه ظهر في كل البلاد العربية وانا محدث الكيز لاخر اصدار هل ده بسبب حركة اظهار الماركت؟؟

    2: كتير لما بنزل العاب اندرويد بتنزل مضغوطه بصيغه zip ولما افكها يطلع ملفات كتير ازاي اشغلها على الموبايل

    شكرا .

  24. هل فيه ابلكيشن يقدر يجمعلي كل الرسايل بتاعت الايميلات في مكان واحد وليه مفيش اهتمام بالياهو والهوت ميل في الاندوريد يعني الابلكيش بتاعهم ضعيف اووووي

    • لأن الناتيف كلينت بتاع الأيميل فى الأندرويد ممتاز جدا ومش بيخلينى محتاج أى برامج جنبه.

      الياهو ليها برنامج ميل على الأندرويد وماسنجر كمان.

  25. السلام عليكم
    ممكن ياغالي تقولي طريقة تسريع التقاط اشارة gps على سوني اريكسون x8 ……
    غير كلام انم تقف في الشارع وفي مكان مكشوف لاني جربت ولكن لسه بطي في التقاط

  26. ازيك يا فادى باشا

    انا بعانى من مشكله كبيره فى الماركت يا باشا انه يجبلى

    This app is incompatible with your Etisalat Samsung GT-I9000. ده لو من على الجهاز الكمبيوتر
    لو من على الموبايل البرنامج ميظهرش اصلا ملاقيهوش يعنى

    يعنى انا حتى الان مش عارف انزل Titanium Backup بسبب المشكله دى

    لها حل ؟
    وانا منزل darky 9.3

    اشكرك

  27. هاااااااي فادي
    انا بحب كتيييير اشكرك علي المجهود الواضح انك بتبزله في موضوع الاندرويد الصراحه

    لو سمحت انا اشتريت موبايل samsung galaxy Ace

    وحبيت اعرف اهم البرامج للجهاز و كيفيه تركيب رومات للجهاز يا ريت يكون في صور بعد اذنك

    انا اتحولت من كتر القرايه ععلي عرب هاردوير

    بليييييييييييييييييييييزززززززززززز

  28. انا معايا جلاكسي ميني والبطارية بتكمل يوم مفيش حاجة ممكت تقلل استهلاك البطارية انا اكتر حاجة لقتها بتاخد من البطارية حاجة اسمها رديو فون ياتري فيه حاجة ممكن اعملها علشان ازود مدة البطارية

    • قلل سطوع الشاشة ، وأقفل أى شئء انت مش بتستعمله زى البلوتوث والواى فاى.

      على فكرة يوم كامل كويس جدا جدا ، أسأل أصحاب الأيفون بطاريتاهم بتقعد قد أيه 😀

  29. مستر فادى
    نزلت روم Debus G1 و عربتها و كله تمام ماعدا إن البطارية زى ما هى بتخلص بعد ست ساعات ؟ أعمل ايه ؟

  30. استاذ / فادى
    انا بعت الجلاكسى 5
    و بفكر اجيب الجلاكسى فيت
    و عايز رأيك فيه , هل التحديثات ستصله و سيتم تحديثه الى اندرويد 2.3 ؟
    و ايه رأيك مش ده افضل موبايل فى رينج السعر الخاص بيه ؟؟؟

    شكرا
    منتظر ردك

  31. بعد إذنك يا أستاذ فادي أنا معايا جهاز سامسونج أبوللو نسخة 2.1 و كنت عاوز أعرف هل ليها تعريب و لا ﻷ
    ولك جزيل الشكر

      • أنا معاك بس أنا عايز حاجة تكون أندرويد 2.3 على الأقل علشان مضطرش أغير تانى و الكاميرا مش مشكلة أوى أنا معايا كاميرا خارجية بس أنا عايز حاجة معقولة مش يبقى الموبايل ب3 الاف و تبقى كاميرا أى كلام بصراحة أنا جربت الجلاكسى أس و الكاميرا ممتازة بس برضة حكاية الفلاش دى مديقانى و أنا شوفت حاجات HTC إية رأيك أدور فيها ؟؟

  32. أستاد فادي …. أرجو أن تفيدني لاني بحاجتك

    لدي جهاز سامسونج جلكسي اس 2 شريته قبل أسبوع .. المهم جاء واحد يفتي علي وقال انزلك الاصدار العربي المهم خرب لي أم الجهاز ….
    صار الجهاز لا يشتغل ولا يعمل والشاشة سوداء ولا يظهر فيها أي شي ولا لمبه .
    أرجوكم قولو لي وش الحل .

  33. فادى انا نزلت البرنامج VPlayer Unlocker1.0 بس مش شغال وانت قولت ( ومتنساش تحمل معاه ال Unlocker وبيتسطب بعد البرنامج علشان يخليه مفتوح. ) اي هو Unlocker دى برنامج تاني ولا اية بظبط ..؟

  34. السلام عليكم و رحمه الله وبركاته

    انا بجد استفدت جداً من كل ما تكتبه عن الاندرويد سواء فى المدونه او فى عرب هاردوير و ربنا يجازيك كل خير على ما تفعله

    بعد اذن حضرتك عندى كذا سؤال عن HTC Wildfire

    هل فيه توكيل و مركز صيانه له فى مصر لو حصل له حاجه لا قدر الله ؟!

    المفروض ان عليه نظام اندرويد 2.2 هل يمكن تحديثه الى 2.3 بدون مشاكل ؟!

    هل يمكنه الاتصال بالانترنت من خلال Wireless LAN مثل السامسونج جالاكسى فيت و ايس و اللا لازم يدخل النت عن طريق الموبايل من الشريحه زى الهواوى بتاع اتصالات ؟!

    هل يقبل اللغه العربيه ككتابه و قراءه و رسائل بشكل كامل ؟!

    بصفه عامه اسمع ان بطاريه HTC بتقعد اكثر من السامسونج فهل النوع ده بطاريته كويسه و بتقعد كذا يوم ؟!

    لو حضرتك شايف تليفون تانى فى نفس مستوى السعر 1500-1600 جنيه و احسن منه ياريت تقولنا عليه

    اسف للاطاله و شاكرين مقدماً على الرد

  35. السلام عليكم
    عندي اي باد صيني قمت بتنزيل روم جديد له والمشكلة ان الجهاز توقف بعد مسح السستم وضل الجهاز الشاشه سوداء وانا لا اعرف ماذا اعمل قمت باتنزيل العديد من الروم ولم تنفع معه اي شيء مالحل ارجوا المساعده
    وشكرا لكل من يقدم المساعده

  36. السلام علييييكم
    كيفكم ان شاء الله بخير ..؟
    حبايبي انا شريت جالكسي اس 19000 من المانيا بس مافيه لغه عربيه وش الحل ؟
    >آنتظر ردكم بليس بسرعه قبل مارجع للسعوديه لان رحلتي اليوم باليل ومادري ارجع الجهاز ولا آخذه معاي؟
    اذا مافيه لغه عربيه برجعه !!

  37. استاذ فادي
    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    كتبتلك من فتره علي المدونه بخصوص جلاكسي ايس
    الجهاز كفاءه جدا من سامسونج الصراحه بس المشكله ان البطاريه بتخلص علي طوووووول

    يا تري ما فيش حل للمشكله دي

    في ناس نصحوني اركب رومات معدله
    بس انا ماليش في السكه دي الصراحه خايف

    و ازاي اركب الرومات دي و احسنها ايه و اجيبها منين

    يا ريت تزيدني من علمك ولك جزيل الشكر

  38. السلام عيكم انا انشاء الله هشتى samsung galaxy s i9000 من الاسكندرية
    تنصحونى اشترى منين يكون مضمون وكويس
    واتعامل مع الجهاز ازاى اصل انا اول مرة اشترى جهاز اندرويد
    وشكرا

  39. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اتمنى انك بكل صحة وسلامة

    كان لدي طلب مساعدة بسيطة منك في رأيك في نوع جوال

    انا يا اخوي عايز اشتري جوال samsung galaxy s i9003 SL

    وانا محتار اشتريه ولا لأ لأنه سعره 1250 ريال سعودي ومناسب جداً

    ولكن انا متخوف من بعض الأمور تكون فيه فحبيت اسأل أهل الخبرة

    فأرجو انك تجاوب على أسئلتي بأسرع وقت ممكن

    1.هل الجهاز معرب تعريب كامل ام يحتاج تعريب ؟؟

    2. هل عند تحديث النظام من 2.2 الى 2.3 سيفقد التعريب ان كان معرب واذا فقد التعريب هل يمكن الكتابة باللغة العربية بدون الحاجة الى التعريب ؟

    3. السؤال الثالث وهو أهم سؤال ومخوفني جداً من شراء الجهاز ولا لأ :: بما ان الجوال i9003 SL مشابه للجوال S i9000 فهل يمكن اشغل برامج وألعاب الثاني على الأول أو انه هناك تطبيقات لا تشتغل الا على i9000 ولا يمكن أن تعمل على i9003 ؟؟؟

    4.وأخيراً انا سمعت ان الجهاز ده اقل تهنيج واحسن من 9000 حسب رأي بعض الناس اللي اشتروه وجربوه وأن الفروقات البسيطة بين الهاتفين لا تؤثر أبداً فهل الكلام ده صحيح ؟؟

    انتهت اسئلتي واتمنى انك تجاوب علي بأسرع وقت لأني مستعجل في شراؤه واذا كنت لا تنصحني به فارجو انك تنصحني بجوال أخر في نفس قيمته وشكراً لك مقدماً وآسف اذا كنت طولت عليك

  40. استاذ فادى بالنسبة للجلاكسى فيت
    الماركيت هيشتغل فيه عادى من غير مشاكل
    لأن فى الجلاكسى 5 كان لما بشغل الماركيت بيفصل الثر جى و ماكنتش بدخل النت عن طريق الSim
    و بالنسبة للتحديث لأندرويد 2.3 هل سامسنوج هتنزله يدعم العربى ولا هنفضل بأندرويد 2.2 ؟

    شكراً

  41. لو سمحت اخي الكريم انا مقبل علي شراء هاتف اندوريد بس محتار اجيب Galaxy Fit ولا GALAXY Ace وخصوصا ان فرق السعر 600 جنيه عندنا في الاسكندريه يعني فرق محترم وخصوصا اني مش عايز اجيب الموبايل وافلس بعديها يعني هل فرق السعر يستحق العناء لو حضرتك شايف ان فيه فرق كبير ياريت تقولي من حيث الالعاب والتطبيقات

    وغير كدا ايه نظام الضمان عندنا في الاسكندريه خصوصا انك من ابناء مدينه الاسكندريه ومطلع علي انظمه المحلات ازاي بيبقي فيه موبايل من غير ضمان ازاي جهاز زي الجلاكسى s ( بضمان شهر من المحل ) بـ 2850 هنا فى إسكندريه طب لو بعد ما اشتريته ب يوم طلع فيه حاجه او اي عطل انا اعمل ساعتها ايه ومحل زي الشناوي او سليكت موبايل بيبقي السعر فيهم زي بعض وموبايل شوب بسعر تاني خالص فانا كنت فاكر ان ده عشان الصناعه بتبقي مختلفه

    وايه رئي حضرتك في HTC Wildfire هل يتفوق علي Galaxy Fit وعلي xperia x8 ,وخصوصا ان سعرهم متقارب اوي وشكرا علي تعبك اوي واسف اني طولت عليك

  42. عندي جهاز galaxy sl i9003 وهو جهاز جيد لكن يحدث في بعض الأوقات أنه يطفئ لوحده دون سبب معروف وعندم اعيد فتحه يفتح إلا في المرة الأخيرة اضطررت لفصل البطارية لكي يستجيب ويفتح في رأيك ما هو السبب وهل يستوجب مراجعة الوكيل؟
    وشكرا جزيلا

  43. Samsung i5500 Corby Smartphone
    كنت عايز اسال يافادى الجهاز ده ينفع يتعمله روم جينجربريد ولا ماينفعشى ولو مينفعشى ايه الرومات الكويسه المتاحه ليه وتكون بتدعم العربى كويس
    وكنت عايز اسال عن حاجه تانيه بالنسبه للجهاز ده ،هل هو سريع فى النت وبيشغل ستريمنج كويس ؟؟؟؟؟ لان اهتمامى غالبا بالنت وثانيا سعر الجهاز ده كم دلوقتى واقدر اجيبه منين وياريت تدينى اسم محل يكون موثوق فيه (فى اسكندريه طبعا)

  44. السلام عليكم ..
    استاذ فادي كيف حالك .. لدي جهاز Samsung Galaxy S GT I9003
    والحقيقة منذ ان اشتريته وانا احاول عمل Root له جربت كل النسخ لل Z4Root وال CF-Root
    ولم اترك عملية من العمليات المذكروة في جميع المنتديات ولم انفذها ولكنها كلها بأئت بالفشل
    متشكرا راجيا منك المساعدة في الموضوع
    Firmware: 2.2.1
    Kernel: 2.6.32.9
    root@SE-D606 #1
    FROYO.JPKB1

  45. متسر فادي انا عاوز اجيب موبايل huawei u8230 من اتصالات ب600 جنية بس مقفول علي اتصلات ازاي اخلي الهاتف unlockedيعمل علي كل الشرايح ؟
    2 – الجهاز اخر دعم ليه هو 2.1 يوجد رومات مطبخة cyanogen mod 7 لجهاز زيه بالظبط وهو htc magic نفس البروسيسور و نفس ال gpu نفس الرزلوشن فهل ممكن وضع الروم الخاصة ب الماجيك عليه ؟
    سؤال في نفس النقطة ايه اليفرق نسخة cyanogenmod 7من جهاز لاخر ؟

  46. اخي فادي انا عندي هاتف جلاكسي ميني وعندي مشكلة فيه انه احيانا لما اجي انور الشاشة علشان استعمله اجده فاصل ولازم اضغط علي زرار البور علشان يشتغل من الاول واحيانا لازم اشيل البطارية وحطها مع العلم اني لسه جايبه جديد ومعملتش روت هل فيه حل او سبب للعيب دا

  47. مستر كول مان
    شكراً على هذه الفكرة الرائعة !

    عندي جهازي سوني اريكسون اكسبيريا X10
    كيف أنزل الأبليكيشنز من جهاز الكومبيوتر الى الموبايل
    او من النت الى الموبايل
    دون اللجوء الى الاندرويد ماركت لانه لا يعمل في بلدي

  48. عزيزي فادي
    شكرا على الطرح
    بس عندي سؤال مهم جدا وانا متأكد ان معظم مستخدمين الجلكسي اس ما يعرفونه ( وانا منهم هههههههه)
    كيف اطلع الشبكه المخفيه ؟؟؟؟ لان الجلكسي ما يطلعها
    لو فيه برنامج مثلا او اعدادات

  49. لو سمحتم يا اهل الخبرة
    انا معايا GALAXY FIT اول ما جبته حدثته ل2.3.4 وكان غير مدعم لللغة العربية فعملت بحث ونزلت روم 2.2 عربي
    المشكله دلوقتي ان الجهاز لما بضغط علي VOLUME UP + HOME KEY + PAWER KEY بيكتب ARM9 MODE فانا مش عارف اذا كانت دي مشكلة ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    و كمان التحديث 2.3 الاصلي هل نزل عربي ولا لسه او حتي يمكن تعربيه ؟
    ولكم جزيل الشكر

  50. من فضلك انا عندي samsung Galaxy i5510 وعملتلو استعاده ضبط المصنع من غير قصد يعني كنت بلعب فيه 😦 وبعدين بعد استعاده ضبط المصنع بدخل على موقع الماركت في الكومبيوتر عشان اعمل INSTALL فبدل ما بتيجي كلمه INSTALL بتجيلي كلمه INSTALLED فبضغط عليها اعمل ايه يعني فبيفتح الصفحه بتاعت الانستول وبيجي موبيلي مطفى يعني هو باين عندو بس مش راضي يحمل عليه والله العظيم انا غلبت معاه وارجو الي يعرف حل للمشكله دي يفيدني انا عاوز انزل البرامج الي كانت عندي قبل الاستعاده والماركت في الكومبيوتر مش راضي ينزلها لي

أضف تعليق