أسباب أنحدار نوكيا من وجهة نظرى


” اللى ميشوفش من الغربال يبقى أعمى “

طبعا دة مثل مصرى قديم جدا جدا قدم التاريخ ذاته ، وكلنا عارفيين معناه كويس جدا ، نوكيا للأسف مستمرة فى الأنحدار الرهيب للأسفل ، النوكيا الشركة الوحيدة اللى وصلت فى العالم لحوالى 80% من حصة سوق الهواتف فى العالم أصبحت الأن حصتها 24% فقط !! ومازالت مستمرة فى الهبوط بشكل مريع.

النهاردة هحاول أتكلم بشكل موضوعى عن أسباب فشل الشركة (اللى كانت عظيمة ) وسبب أستمرارها فى الوقوع ، يكفى ان تعلموا أنى كنت واحد من أكبر مؤيدى نوكيا حتى عام 2007 وتحديدا نهايته ودة تاريخ شرائى لأخر هاتف نوكيا فى حياتى وهو Nokia N82 أفضل هاتف وقتها ، وأستمريت فى دعم نوكيا حتى عام 2009 فوقتها ( أيام شراء الهاتف ) كان جل مطالبى من الهواتف عموما هو تليفون ، أم بى ثرى ، مساحة كبيرة نوعا ما ( 8 جيجا كانت حدوته وقتها ويوم مارقيت من 4 جيجا ل 8 جيجا كنت بقول أيه العظمة دى ) وأيضا أتطلب فى الهاتف أنه يتحط عليه بعض الألعاب لتسلية الوقت.

النوكيا N82 كان مرسوم بدقة على مطالبى وقتها وفعلا أشتريته بدون تردد ، لكن اللعبة أتغيرت ونوكيا مغيرتش من نفسها ، كان أول مطب وقعت فيه نوكيا هو الأيفون من شركة أبل ، سواء كرهته او حبيته متقدرش تنكر أنه حط خطوط عريضة للهواتف التاتش حاليا على الرغم من وقوعه فى نمطيه بطئ التطوير اللى نوكيا وقعت فيها من زمان ولكن الهاتف فعلا كان بيدى تجربة جديدة للناس اللى جربته ، وبغض النظر عن العيوب الفتاكة اللى فى الهاتف ( مش موضوعنا ) الأ أن دة فعلا كان أول مطب لنوكيا.

تانى مطب لنوكيا كان الأندرويد اللى على الرغم من حداثة عمره بالنسبة للمستهلك الأ انه أثبت جدارة رهيبة وسهولة شديدة فى التعامل مع الهواتف التاتش وأيضا أنفتاحه وسهولة تعديله كانت من أبرز الأسباب اللى أدت إلى أنتشاره ، وهو المنصة اللى أتاحت للمستخدمين التمتع بواجهة أستخدام رائعة مع دعم مستمر من المطوريين وبرامج لا حصر لها بالأضافة إلى تلافى تحكمات أبل الغريبة فى التليفونات زى موضوع البلوتوث ( برضة مش موضوعنا ).

ثالث مطب بالنسبة لنوكيا كان أتجاه معظم الشركات للأنتاج إلى جوجل وأستخدام نظام أندرويد كواجهة لهواتفهم وأعتمادهم على تطوير الهاردوير فقط وأستخدام السوفتوير من جوجل جاهز مع أضافة بعض الواجهات الخاصة بهم مثل Samsung TouchWIZ وأيضا HTC Sense على سبيل المثال ، الواجهات دى مع الندرويد أتاحت تخصيص رهيب للأندرويد وأتاحت سهولة أستخدامه ، وسواء حبتها او كرهتها فهى فعلا موجهة للمستخدم النهائى وبتسهل الأمور جدا ، بعكس السمبيان فى نوكيا اللى كان التعقيد فيه وصل لذروته.

موقف مضحك جدا حصل لى فى الفترة الحالية ، حيث ان واحد معرفة أشترى Nokia N8 الهاتف المقلب ( حديث موضوع أخر ) وحب أنه يعمل حاجة بسيطة زى أنه يغير باسورد الراوتر الوايرلس والدخول على الواى فاى مرة أخرى ولكن هاتفه لم يقبل !! السبب ان السمبيان بذكاءه الرهيب لو سجلت أى أكسس بوينت مرتين بأسمين مختلفيين أو بباسورديين مختلفيين مش هيقدر يعمل كونكت عليهم !! طبعا الحل هو أنك تدخل تمسح الأكسس بوينت التانية وتعمل كونكت من جديد ، المهم كل دة مع الراجل المعرفة دة على التليفون وبشرحله الحل لحد ما قاللى جملة خلتنى أقدر قد أيه السمبيان فعلا نظام معقد بطريقة مزعجة للمستخدميين العاديين ، قاللى : أيه وجع القلب دة !!

فقدان أى شركة لأيمان مستهلكيها فيها هو أكبر خطأ ممكن تقع فيه ، أتفرج على أبل مثلا ، مهما نفخت مستخدمينها تلاقى ولائهم ليها كبير ، وفعلا دة شئ أحترم أبل فيه جدا جدا ، أنك تقدر تغسل مخ اللى قدامك وتفهمه أن كدة صح يبقى أنت عقلية تسويقية فذة وجديرة بالأحترام ، لكن نوكيا قاعدة فى التراوة ومكبرة دماغها جدا ومعتمده على قاعدة مستخدمينها العريضة جدا ( وقتها ) وأنها بتبيع بالملايين ومش محتاجة أنها توجع قلبها.

رابع مطب هو محاولة مايكروسوفت أنها تلحق اى جزء من التورتة الخاصة بالهواتف الذكية فى محاولة منها أنها تحصل على مجدها القديم أيام Windows Mobile وأيام Windows CE عن طريق أنتاج نظام شبة جديد ( حديث أخر ) يعتمد على التاتش مع واجهة أستخدام بسيطة جدا ( زيادة عن اللزوم بالنسبة لى ) ، وبالتالى توجهت الشركات مرة أخرى للأنتاج لهم ولكن بنسب أقل من الأندرويد بكتير لأن مايكروسوفت لها تحكمات غريبة جدا بالأضافة إلى سوقها اللى لم يتعدى ال 9% حتى الأن من سوق الولايات المتحدة فى الهواتف مع ان الرقم دة لعوب شوية لأنه يتضمن الهواتف اللى شغالة بويندوز موبايل القديم واللى لحد دلوقتى مفيش أى أحصائية عن أرقام ويندوز فون الجديد أبدا ، ولكن فى النهاية الشركة بتحاول وبتدعم المنصة بتاعتها بيد من حديد ، بعكس نوكيا خخخخخخخخخخخخخخ زززززززززززززز ههه مين ؟؟

المطب الخامس نوكيا هى البطلة بتاعته أخراج وتمثيل وسيناريو وحوار ، لما طلعت تصريحات انها شركة منتجة للهواتف كاملة ومش محتاجة شركة تانية تنتج لها السوفتوير وهى مش محتاجة أندرويد ولابطيخ ( على حد تعبيرهم وقتها ) وأنها بتعتمد على السمبيان وأنه هتنزل نسخة جديدة منه قريبا هتكتسح و و و ألخ ألخ.

نزل لنا السمبيان الجديد Symbian S^3 اللى نوكيا كانت فرحانه بيه ، وفعلا السيتسم كان كويس جدا جدا جدا جدا بالنسبة للعقيم جدا Symbian 5th Edition الخاص بنوكيا Nokia 5800 ولكن هيهات ، أذا قارنته بأى سيستم سواء كان من أبل أو جوجل أو حتى مايكروسوفت فأن فشله ذريعا ، والسبب ان نظام السمبيان أصلا لم يطور من البداية للتاتش أساسا ، ولكن خلوه متوافق مع التاتش بعد كدة ، فتلاقى مثلا أنك لازم علشان تفتح ال Communication Menu لازم تلمس شعار الشبكة اللى هو أساسا رفيع جدا وبهتان كدة وأنت وحظك بقى ، دة بالأضافة إلى العديد من العيوب اللى مفكروش يتلافوها فيه.

المطب السادس ، الوعود الوهمية من نوكيا ، وعدت نوكيا بأنها تنزل سيستم جديد كليا موجهة للهواتف التاتش وفعلا قامت بدعمه وتويره وهو Maemo 5 ولكن لم تنتجه الأ فى Nokia N900 على الرغم من مدح النظام من الناس ، وبعده نزلت أشاعات كتيرة جدا جدا عن نظام الميجو MeeGo اللى طوروه فى تعاون مشترك مابين أنتل ونوكيا وأنضم ليهم عدة شركات بعد كدة ، وفجأة نوكيا تخلت عن النظام !!! ليه ؟؟ لأنها بتقول انه محتاج نظام Eco System من جديد وهى مش هتقدر تبنيه من البداية بسبب قلة الوقت وأنها محتاجه ترجع تنافس من جديد !!! هل كل السنيين اللى ضيعتوها دى خلتكم فى الأخر تقولوا مفيش وقت ، طيب خلينا معاكى.

المطب الأخير وهو أتجاه الشركة حاليا لنظام Windows Phone من مايكروسوفت !!! على الرغم من حجتها بأنها مش محتاجة شركة سوفتوير الأ أنها فى النهاية أستسلمت للأمر الواقع وأنها غير قادرة على مواكبة التطور السريع فى عالم الهواتف ، فعقد شراكة مع مايكروسوفت أنها تنتج هاردوير ومايكروسوفت تراعاها بالسوفتوير ، وفى الأتفاق دة نفع للشركتين  فمايكروسوفت حصتها فى الأرض بسبب ضعف أنتاجها ونوكيا حصتها بتقل بسرعة بسبب ضعف السوفتوير عندها ، أضف غزارة انتاج نوكيا مع سوفتوير جيد بمقاييس أيامننا هذه تحصل على منصة جيدة المفروض الأيام جدوى الفكرة من عدمها.

نوكيا طورت نظام جديد مبنى على السمبيان برضة ( أه يا دماغى ) وسمته Symbian Anna وكان التغيير فيه مذهل ، غيروا الأيقونات ! وحطوا أخيرا Portrait Keyboard وحطوا متصفح جديد ، ولكن باقى السيستم كما هو ، الأيقونات الجديدة أعتقد السابقة أفضل منها  ودى مسألة أذواق ، والكيبورد زرايرها رفيعة جدا جدا وصعب تستخدمها ، وأخيرا مش هتكلم عن المتصفح اللى هو المفروض أفضل من القديم ولكن لا تعليق.

نوكيا مشكلتها كانت فى التكرار والملل ، مثلا قارن Nokia N82 وبين Nokia N95 هتلاقى الأتنين هواتف متطابقة تماما بأستثناء ان واحد سلايدر والتانى كاندى بار ، وهكذا قارن كل هواتف نوكيا الحديثة هتلاقى نفس البروسيسور ونفس الرام ونفس الكاميرات الفيكسد فوكس Fixed Focus ونفس ونفس ، أيه المانع من التجديد يا نوكيا ؟؟

دعم السمبيان للريزولوشن العالى صفر ، ودة طبعا أدى إلى أنهم مش قادريين يغيروا الشاشات وهتلاقى الشاشة هنا هى هنا ونفس التليفون فى الأخر ، بالأضافة إلى ان ريزولوشن أعلى بيساوى ضغط اكبر على العتاد وهيحتاجوا عتاد أو بروسيسورات ورام أعلى يبقى خلينا فى الريزولوشن التعبان بتاعنا.

الكلام هنا عن التليفونات الهاى أند اللى بتدخل أرباح سريعة للشركة ، وليس التليفونات البدائية ، فأذا كنت بتشترى تليفون بكذا ألف جنية فمن حقك يكون هاردوير كويس ، لكن لما أشترى ال N8 مثلا بسعر أربع الألأف بواكى ونصف أول مانزل يبقى عيب جدا ان التليفون البروسيسور بتاعه 600 ميجاهرتز ومعموله أوفركلوك ل 680 ميجاهرتز ، وعيب جدا ان الرام بتاعه 256 ميجاهرتز ، فى حين انك وقتها كان ممكن تشترى تليفون سامسونج جالاكسى أس بأمكانيات مذهلة.

هيعلل المخدوعيين الكلام بأن نظام السمبيان أقتصادى وخفيف جدا على الهاردوير ومش محتاج هاردوير عالى ، طيب ردى عليك فى نقطتين ، أولا : ليه كل الأجهزة السمبيان بطيئة ؟؟ مش السيستم خفيف ومش محتاج ؟؟ طب ليه أجهزته بطيئة ؟؟ ، ثانيا : طالما أنت بتدفع فلوس كتير ليه متاخدش هاردوير بالتمن دة ؟؟ ولا هو فلوس وخلاص لمجرد أنك تحس انك فى البيت مع نوكيا ( اللى نعرفه أحسن من اللى منعرفهوش ) !

من ضمن المصايب اللى بتواجه نوكيا حاليا أنها مش عارفه تجذب ليها المطورييين علشان ينتجوا لها العاب ، أو برامج ، بسبب أعتمادهم على السمبيان الرهيب ولغات برمجته العتيقة ، وعلى الرغم من أدخالهم ال Qt الأ أنهم كانوا أول ناس تهجر البلاتفورم دة ، ودلوقتى مع بداية العد الزمنى لعمر السمبيان عمر ماحد هيفكر يطور له على الرغم من اعلان نوكيا دعمها له لحد عام 2016 الأ ان دة مش هيخلى مطور يستثمر فلوسه ووقته ومجهوده فى بلاتفورم واقع.

عند نوكيا وكبريائها الرهيب هو اللى وصلها للوضع الحالى ، أذا كانت أتبنت الأندرويد من البداية كان زمانها دلوقتى عاملة شغل رهيب فعلا ، ولكن ….
المضحك برضة الخبر اللى قريته من حوالى شهر ان نوكيا سرحت كام الأف موظف من مطوريين السمبيان وأتبقى لديها فقط أحد عشر ألف موظف !!! يانهار ملون !! لو عرفتوا مطوريين الأندروييد الأساسيين اللى تحت أبد تيم روبينز هتتخضوا ، أنا فعلا أتكسف أقول الرقم ، ولكن يكفى تعرفوا أنهم ولايكملوا ربع ولا ثمن الرقم دة ، ومع ذلك أتفرج على أمكانيات الأندرويد اللى بتتوسع كل يوم.

نوكيا كويسة جدا فى خامات انتاج هواتفها ، وجيدة فى ال Navigation بل هى أفضل نافيجيشن فى العالم ، وجيدة فى أنتاج كاميرات فى الهواتف ، بمعنى أخر نوكيا جيدة جدا فى انتاج الهاردوير وأتمنى انها تنجح مع ويندوز فون من كل قلبى لأن المنافسة كويسة جدا وهى اللى بتخلى الشركات تطلع أفضل ماعندها علضشان يستفيد المستهلك فى النهاية.

أتمنى من الناس اللى شايله نوكيا تجرب أندرويد أو أيفون مثلا وتشوف الفرق ، عمرك ماهتلاحظ قد أيه نوكيا متأخرة جدا ألا لما تجرب الفرق ، كل الناس اللى غيرت النوكيا أتصدمت حرفيا لما شافت الأندرويد مثلا.
أتمنى لنوكيا التوفيق أنا لا أكرههم ولا أحبهم فى نفس الوقت ، ولكن أتمنى أنهم ينجحوا ، منافسة اكتر يعنى المصلحة تصب فى أتجاة المستهلك.
صدعتكم معايا والمقال كان طويل ولكن أنا اختصرته على قد ماقدرت ، أشكركم.

32 responses to “أسباب أنحدار نوكيا من وجهة نظرى

    • أشكرك جزيلا أستاذ جهاد.

      – أريد سؤالك عن كتابتى بالعامية المصرية ، هل يمكنك فهمها بسهولة ؟؟ وماهى الألفاظ التى يجب علي تجنبها ؟

  1. فادي باشا لو ممكن اعرف اية رايك في نظام البادا لشركة سامسونج والي باعتبرة اقوي من السامبيان بمراحل ؟

    • السيستم جيد جدا ، ولكن ضعف البرامج واللألعاب الموجهة مخلي مبيعاته بطيئة.

      أنا عن نفسى أشتريه عن النوكيا بدون أدنى تردد ، لأنه حتى مع ضعف برامجه وألعابه فهى أكتر من السمبيان بمراحل كبيرة!

  2. فعلا إنت جيبت من الاخر ..
    بس أنا شايف إن نوكيا لسة ليها جمهورها العريض وخصوصا بالنسبة للناس العادية اللي ما لهاش دماغ في استخدام ” السكاكين السويسرية ” اللي بتوفرها الأنظمة الأخرى ، ناس ليها في المكالمات والرسايل وبالكثير الأيميل بس ..
    ولوكانت الدنيا فضلت زي ما هي ، من غير فيسبوك ، من غير تويتر ، من غير جوجل وملحقاته ، كان الجمهور العريض ده فضل زي ما هو ويمكن يزيد كمان ، بس الحال اتغير ، والناس بقت بتهتم بالأمور ديه وعشان هي مهتمة فأبتدت تتفاعل مع التقنيات اللي بتوفرها وابتدت تحس إن كثر الإمكانيات والخيارات في الجهاز مش بالضرورة أنها تخلي الجهاز معقــــد وصعب التفـــاهم معاه وابتدت تنتبه ان التعقيد الموهوم ده هو في الحقيقة حرية ومرونة وابتدت تحس إن شعار ” السهولة والوضوح ” إللي دايما بترفعها نوكيا هي في الحقيقة قيود وكلابشات اللي بتحبسك في مكان ضيق ومحدود..
    بصراحة أنا ثورجي وبحب الحرية وبكرة القيود، وبحب استخدم التكنولوجيا اللي دفعت فيها دم قلبي بمطلق الحرية ،مش تقوللي إن الجهاز ده فيه بلوتوث بس كذا وكذا زي ما هو موجود في ” التفاحة المتاكلة ” وأكثر حاجة غايظاني وفاقعة مرارتي لغاية النهارده إن مكيروسوفت إتعدت من ” التفاحة المتاكلة ” وبدلت نظامها الحـــر الطليق السلس ” ويندوز موبايل 5 و 6″ بنظام تاني مشوه ومشلول ومنظــــر بس ” ويندوز موبايل 7 ” ..
    ولأني كنت ” ويندوزجي ” من أيام الويندوز موبايل 5 .. فكنت بحاول إن أقنع نفسي بقبول ” ويندوز موبايل 7 ” بس معرفتش .. فعشان كدة يا مستر كول مان لو كان ليك في أنظمة الويندوز موبايل ياريت تحكيلنا وتفضفض لنا عن رأيك فيه ..
    وآسف على الإطالة أصل موضوعك لذيذ وفتح الغيظ اللي جوايا ناحية ميكروسوفت .. 🙂

  3. هههههههههههههه والله ضحكتنى يا فااادى
    وجبت كل الى عندى من جوااااا
    احلى حاجه لما يجوا يتباهوا بمنتجاتهم فى مصر
    facebook
    yalla kora
    الخ
    يا فرحتى
    مسخره ههههههههههههههههههه

  4. رائع جدا
    فادي اسلوبك في الكتابه مذهل
    انت تنفع رئيس تحرير يبني
    مش عايز اقلك ابن خالي كل ما يشوفني يعد يشكر في عشان قلتلو يشتري اندرويد
    وانت السبب
    TY ^_^

  5. مقال ممتاز جدا جدا جدا تسلم ايدك

    فعلا الواحد حزين جدا جدا على الشركه العملاقه دى ..

    كان اسمها يخض فعلا …. ربنا يسهل وترجه فعلا تنافس من تانى

    أحييك مره اخرى على هذا السرد الرائع لمراحل الشركه 🙂

  6. هههههههههههههههههه

    تحفة يا فادي

    تصدق انك كرهتني في نوكيا من فترة وعلشان كده بعت ال N85 وشغال بالبلاك بيري ستورم لحد ما ينزل الجالاكسي إس 2

    فعلاً Nokia went down

      • مش عارف !

        متستغربش

        بعته لأحمد صاحبي وما أدراك من هو أحمد صاحبي ههههههههههههههه

        أخده واداني 500 جنيه وقال لي يبقالك لما نشوف حد يسعره

        أنا بايعله كارت 4870 من سنتين ولسه مخدتش فلوسه لحد دلوقتي ههههههههههههههههههه

        وكل ما أقول له : هات الفلوس اللي عليك يقول لي : مش فلوسي قعدت معاك فترة طويلة لما كنت في الجيش ؟ وكل مرة يكون ردي : وأنا مالي مش انت اللي رحت الجيش ومبقتش أشوفك

        هههههههههههههه حوار مسخرة بس المرة دي إن شاء الله هصمم وهاخد منه باقي فلوس الموبايل وفلوس الكارت ال 4870 وفلوس الكيسة الجيجابايت أورورا 3D وفلوس شاشة سامسونج 17 بوصة عادية

        يا نهار أسود !

        ده أنا هطبق في زمارة رقبته

  7. انا ليه راى كمان فى سبب هبوط نوكيا وهو استخدامها لهارد وير يعتبر ضعيف جدا حاليا وعدم اهتمامها بالهارد وير يعنى مثلا منذ اصدار n900 بمعالج 600Mhz فهو كان متواضع وقت صدوره ولكنها حتى الان مع احدث جهاز لها X7 فهى تستخدم معالج احادى النواه وبسرعه 680Mhz فى حين ان سامسونج وال جى اصدرت اجهزه بمعالجات ثنائيه و بسرعات عاليه حتى الرامات مازالت تستخدم 256MB مع وجود شركات تستخدم 1GB وعيوب كثيره فى الشاشات المستخدمه ايضا كل ذلك ادى الى هبوط مبيعاتها بالاضافه طبعا للSymbian بكافه اشكاله مع انه كان من افضل الانظمه من وقت قريب ولكن لانه لم يطور نفسه سريعا فحدث ذلك ولكنى اتوقع عوده نوكيا سريعا لمكانتها اذى تعلمت من اخطائها .

    • نوكيا أعتمدت على مايكروسوفت فى سد خانة ضعف السوفتوير.

      لحد دلوقتى مشفناش منهم أى شئ بقالهم أربع شهور ، مشكلة نوكيا البطء الرهيب والغباء فى أتخاذ القرارات.

  8. مقال اكثر من رائع يا ريت لو في معلومات متوفرة عن المعالجات ده تفيدنا بها يعني من حيث القوة والتكنولوجية 1.2 GHz Qualcomm MSM 8260 Dual-core موجود في atrix 4g
    1 GHz NVIDIA Tegra 2 Dual-core
    1.2 GHz XMM6260 Dual-core موجود في galaxy s2
    Dual core, Texas Instruments OMAP4, 1000 MHz موجود في optimus 3d

    • المقالة مش تقنية من المقام الأول ، المقالة بتبين أسباب فشل نوكيا فى النجاح فى الفترة الأخيرة.

      هحاول أكتب مقال عن المعالجات الجديدة فى الهواتف.

  9. إنت رهييب يا فادي
    المقال أكثر من رائع والتعليقات رهيبة
    وأنا أول ما واحد يشوف جهاز سامسونج بيدي بيقول “سامسونج شركة معفنة” ههههه
    والموبايل الي معاه بكون ما شاء الله
    المشكلة لدينا في الإمارات أن هناك مفهوم واحد
    أجهزة نوكيا رائعة وأجهزة البلاك بيري خارقة ههههه
    أنا لما جربت Galaxy Ace شعرت بمعاناتي مع Nokia 5530 ولم أكن أعلم كيف كنت أعمل عليه من الأساس !!
    أنا من يوم ما جبت الأندرويد وأنا غير مهتم بأي شيء بالجهاز إلا الألعاب بينما مع السيمبيان كان كل همي الثيم والموسيقى هههه
    فعلاً أنا كنت بغيبوبة عن التكنولوجيا قبل تسجيلي بعرب هاردوير
    وأصبحت الآن أرى أن جهاز Galaxy Mini أفضل من Nokia N8 مع الفرق الرهيب بالسعر بينهم ولو خيرت بينهم لاخترت Galaxy Mini

  10. مقال أكثر من رائع
    وفعلا نوكيا فى النازل خالص ..

    أرجو تعديل كلمة “مايكروسوفت” الجمله التالية “وبالتالى توجهت الشركات مرة أخرى للأنتاج لهم ولكن بنسب أقل من الأندرويد بكتير لأن ماسركوسوفت لها تحكمات غريبة جدا”

  11. شكرا جزيلا فادي باشا

    عالمعلومات الرهيبة الي ذكرتها وأنا فعلا من خلال بحثي عن هاتف جديد اكتشف فعلا جمال نظام الأندرويد من قبل حتى ما أفكر اشتري هاتف يدعمه .

    الأيوبي

  12. مقالة جااااااااامدة وانا بفكر اجيب موبايل جديد ولما دورت على النت كان اول قراراتى احذف النوكيا من دماغى

أضف تعليق